4. Programování
Plánovat a vytvářet sekvence pokynů srozumitelných pro výpočetní systém, vedoucích k vyřešení daného problému nebo k provedení konkrétního úkolu
Abstrakce = poznání, co je důležité = zaměření na to podstatné = oddělení nepodstatných částí problému = zjednodušení úlohy (situace, problému)
Abstrakce = úhel pohledu, který potřebujeme = rozeznání důležitého
Další vysvětlení pojmu abstrakce je zde.
Zde je ukázka abstrakce při přípravě pizzy.
Více se lze dozvědět zde.
Aktivita
Navrhni abstrakci této fotografie.
Pokud tě zajímá tvar pyramidy, můžeš pyramidu díky abstrakci znázornit jako trojúhelník.
Pokud tě zajímá pouze výška pyramidy, stačí ti pro znázornění pyramidy úsečka.
Aktivita
Navrhni model svého bytu.
Například si můžeš představit svůj byt shora a znázornit (nakreslit, načrtnout) půdorys bytu.
A buď i s nábytkem a stěnami, nebo jenom se stěnami, nebo jenom jako obdélník.
Aktivita
Navrhni model sebe.
Model tebe závisí na tvém úhlu pohledu na sebe. Jak se vidíš. Jak se vnímáš.
Níže můžeš vidět různé pohledy na sebe (modely).
Aktivita
Navrhni model dne.
Na den se můžeš dívat různě. Můžou tě zajímat pouze vyučovací předměty, jak Slunce svítí na planetu Zemi, počasí či počet hodin.
Simulace = napodobení skutečného děje, jevu, procesu
Simulace se získává pomocí modelování.
Příklady:
Počítač sestavený z krabiček od zápalek (web)
Počítač z papíru - viz „Papírový počítač CGS“ výše na této webové stránce
Dopravní hřiště (video)
Phillipsův hydraulický počítač (video) - analogový počítač simulující ekonomiku spojeného království pomocí hydrauliky
Finanční hry - např. FinGr Play (web), Dr. Zdědil a pan Zdražil (web)
Karetní hry
Deskové hry
Počítačová simulace = napodobení skutečného jevu pomocí počítače
Příklady:
Fyzikální laboratoř Tinkercad - ukázka