Informační a datová gramotnost
Analyzovat, porovnávat a kriticky hodnotit důvěryhodnost a spolehlivost zdrojů dat, informací a digitálního obsahu. Analyzovat, interpretovat a kriticky vyhodnocovat data, informace a digitální obsah.
Influenceři
Na internetu mnoho lidí sdílí své myšlenky - pro zábavu, poučení, výdělku. Lidé, kteří aktivně ovlivňují lidi kolem sebe, se nazývají influenceři
Influencer = člověk vědomě, aktivně ovlivňující chování a názory druhých lidí. K ovlivňování používá internet (většinou sociální sítě).
Aktivita
Najdi na internetu influencera.
Čím úspěšnější chce být, tím profesionálnější videa natáčí (např. lepší kamera, mikrofon, nahrávací studio...). A tím více vydělává peněz.
Snaha o větší zisky pak často vede ke spolupráci influencera s různými firmami. A jeho videa se pak stávají reklamou na zboží daných firem (product placement).
Aktivita
Najdi na internetu influencera využívajího product placement.
Sponzorovaný obsah = influencer spolupracuje s firmou a prezentuje její výrobky, za to od firmy dostává peníze.
Nezávisle tvořený obsah = influencer vytváří obsah podle sebe, může pro své sponzory vkládat reklamy, ale do obsahu videí mu nikdo nemluví.
Aktivita
Najdi na internetu influencera, který vytváří nezávislý obsah.
Špatný vliv influencera
Stává se často, že influencer zaměřený na malé děti je jejich idolem, přestože je využívá k vydělávání peněz. A tyto děti později chtějí být jako jejich idol a taky vydělávat na ostatních dětech.
Mnoho dnešních dětí touží být fotografem, blogerem, influencerem. Protože v tom vidí snadný způsob vydělávání peněz. Běžné, užitečné profese je mnohdy nezajímají.
Aktivita
Přečti si zde, jak může vypadat práce influencera vydělávajícího na dětech.
Dobrý vliv influencera
Ne každý influencer jde pouze po zisku. Mnoho influencerů chce vzdělávat, případně upozorňovat na různé události, situace, politiku, nepravost atd.
Aktivita
Najdi na internetu influencery, kteří mají dobrý vliv na lidi.
Např. Kovy, Dejepis inak, Vojta Žižka, Kluci z Prahy, Václav Maněna