1. Vytváření digitálního obsahu
Vytvářet a upravovat digitální obsah v různých formátech, vyjadřovat se prostřednictvím digitálních prostředků.
Design = vnější vzhled = estetická stránka = vzhled + funkčnost = vzhled + funkce + potřeby cílové skupiny
Design působí na náš zrak.
Příklady:
Průmyslový design - např. auto, letadlo, varná konvice, mobil (umělecký a technický návrh výrobku, zařízení či služeb pro sériovou výrobu, video ukázka)
Produktový design - např. židle, stůl, nanuk, figurka (návrh produktu dle potřeb zákazníků, v tomto článku jsou ukázky)
Grafický design - např. veřejný prostor, časopis, web (návrh veřejného prostoru, časopisu, webu), více níže na této stránce
Interiérový design - např. rekonstrukce bytu, stavba domu (návrh vnitřního uspořádání domu či bytu)
Módní design - např. svatební šaty, kalhoty (návrh oblečení s důrazem na vzhled)
Web design - např. firemní web, školní web (návrh uživatelského rozhraní a vzhledu webových stránek, více zde)
Více typů designu lze najít zde.
Grafický design = kombinace textu a grafiky s cílem předat myšlenku
Návrháři dosahují svých cílů kombinací prvků a principů grafického designu.
Příklady:
veřejný prostor
časopis
webové stránky
logo
brožura
informační leták
plakát
značka
jakýkoliv jiný druh vizuální komunikace
Typografie = nauka o tom, jak má vypadat správně upravený text = obor zabývající se tiskovým písmem = obor zabývající se písmem, tiskem a tiskovinami
Více se lze dozvědět na tomto webu v sekci Typografie.
DTP = Desktop publishing = sázecí systém = počítačová sazba = tvorba grafických dokumentů = počítačové zpracování textů, obrázků a grafických návrhů
DTP software slouží pro tvorbu dokumentů k tisku i pro prezentaci online.
Příklady dokumentů:
Časopisy
Noviny
Plakáty
Vizitky
Faktury
Sociální sítě (příspěvky)
Webové stránky
Příklady aplikací:
textury
hodnoty
velikosti
barvy
Principy grafického designu
Výsledná grafika je ovlivněná použitými aplikacemi či konkrétními šablonami. Také záleží na našich dovednostech a zkušenostech.
Ale existují pravidla, která je dobré při tvorbě grafiky respektovat. Blíže se s nimi můžeme seznámit na této stránce níže.
Kontrast = srovnávání protikladných prvků
Kontrast mezi jednotlivými objekty (elementy) zdůrazní část grafického návrhu (designu).
Příklady:
Tmavý a světlý
Velký a malý
Tučný a tenký
Příbuznost = Proximita = Blízkost = seskupování podobných objektů k sobě
Seskupení prvků (objektů) dohromady nám pomáhá lépe se orientovat v návrhu.
Seskupené prvky mají něco společného. Jsou vnímány jako celek.
Zarovnání = umístění objektů do přehledného uspořádání = udržování pořádku mezi objekty
Příklady:
Horní a dolní části zarovnané na střed
Prostřední část zarovnaná zleva
Opakování = opakující se objekty = opakující se vzory
Prázdné místo = Prostor = čistý prostor = bílé místo v návrhu
Prázdné místo je vhodné pro jednoduché, přímé sdělení. Zdůrazňuje obsah návrhu.
Vizuální rovnováha = Vyvážení
Vyvážení prvků ovlivňuje umístění, barva, tloušťka, velikost...
Typy rovnováhy:
Symetrická
Asymetrická
Radikálně symetrická / Radikální (paprskovitá)
Mozaická / chaotická
Více se lze dočíst v tomto článku.
Vizuální rovnováha - co ji ovlivňuje
Pozice prvků
Barva prvků
Textura na prvcích
Tučnost / obsah prvků
Tvar prvků
Bílý prostor okolo prvků