Informační a datová gramotnost
3. Správa dat, informací a obsahu
Spravovat data, informace a obsah v digitálním prostředí. Organizovat a zpracovávat je ve strukturovaném prostředí.
Třídění = uspořádání do skupin podle předem zvolených parametrů (vlastností).
Třídit můžeme podle velikostí, barev, věku, bydliště, data spotřeby, způsobu využití atd.
Malé děti se učí barvy například tím, že třídí předměty (objekty) do skupin podle barev.
Abychom doma snadno našli svoje věci, také je potřebujeme roztřídit (uklidit) do šuplíků, skříní, poliček. Kdo to nedělá, často něco hledá. :-)
Třídíme také odpady. Usnadňujeme tíim práci firmám třídíci a zpracovávající odpad.
Roztříděný odpad pak mohou tyto firmy snadněji zpracovávat odděleně.
Je to podobné, jako když máme v tabulce uložené informace.
A potřebujeme najít všechny lidi, kteří mají rádi modrou barvu. Abychom pak dále pracovali jenom s touto skupinou.
Tak si všechny záznamy v tabulce roztřídíme podle položky „Oblíbená barva“. A potom se podíváme, které záznamy jsou pohromadě u modré barvy.
V počítači také běžně třídíme data. Používáme k tomu složky. Soubory a složky bychom si měli pojmenovávat tak, abychom ihned věděli, co obsahují.
soubor = fotka, video, písnička, tabulka, dokument apod.
Každý počítač (stolní, notebook, tablet, mobil) používá stromovou strukturu souborů a složek.
Díky tomu můžeme velice snadno a rychle najít, co hledáme. Tedy pokud si rozumnou strukturu složek vytvoříme. :-)
Aktivita
Roztřiď soubory do správných složek.
Soukromá vs pracovní data
Díky stromové struktuře můžeme snadno oddělovat soukromá data od pracovních dat.
Není vhodné míchat dohromady fotky z dovolené s fotkami pro našeho zákazníka, ani smlouvy osobní se smlouvami firemními.